دوشنبه / ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۲:۳۵
سرویس : آب
کد خبر : ۳۹۱۰
گزارشگر : ۴
سرویس آب
مدیر آبفا منطقه آبادان در نشست با اصحاب رسانه:

اختصاص ۷ هزار میلیارد ریال برای توسعه شبکه فاضلاب آبادان / آبادان به ۲۲۰ کیلومتر شبکه فاضلاب جدید نیاز دارد

اختصاص ۷ هزار میلیارد ریال برای توسعه شبکه فاضلاب آبادان / آبادان به ۲۲۰ کیلومتر شبکه فاضلاب جدید نیاز دارد
(دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۹) ۱۲:۳۵


مدیر آبفا منطقه آبادان از تخصیص اعتبار ۷ هزار میلیارد ریالی برای توسعه شبکه فاضلاب شهرستان آبادان خبرداد و گفت: آبادان دارای ۸۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب است که ۳۰ درصد آن فرسودگی کامل دارد و نیازمند تعویض و اصلاح است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب خوزستان، مصطفی مهرانفر در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات آبفا منطقه آبادان برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به اینکه شرکت های آب و فاضلاب شهری و روستایی از اردیبهشت ماه امسال با یکدیگر ادغام شدند اعتباراتی از محل درآمدهای جاری برای خدمات رسانی به شهر و روستا اختصاص داده شد، درحال حاضر با وجود آنکه گستردگی کار ما بسیار وسیع شده است متاسفانه این اعتبارات تا کنون به شرکت آب و فاضلاب آبادان واگذار نشده و از محل در آمدهای جاری در حال ارائه خدمات رسانی به شهر و روستا هستیم.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در سال جاری توسط آبفا آبادان، تصریح کرد: این اقدامات شامل 800 مورد رفع شکستگی لوله، راه اندازی و نصب آب شیرین کن اروندکنار، 3 کیلومتر شبکه فاضلاب، شبکه توزیع در سطح روستایی به طول ۴ کیلومتر، راه اندازی تصفیه خانه و ایستگاه تقویت فشار ابوشانک برای روستاهای تنگه با جمعیتی بالغ بر 8 هزار نفر بوده که ساکنین این مناطق قبلا در طول شبانه روز کمتر از 7 ساعت آب داشتند و اکنون به صورت 24 ساعته آب در مدار بهره برداری قرار دارد.

مهرانفر یادآور شد: در خصوص روستای شلحه ثوامر و شلحه امام حسن 2.5 کیلومتر خط انتقال از طرح آبرسانی غدیر در حال انجام است که تا پایان ماه جاری و اوایل اسفندماه به بهره برداری می رسد و مشکل کمبود آب این روستاها نیز برطرف خواهد شد. همچنین در بندر چوئبده نیز تاسیسات آب رسانی 82 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و سیستم فیلتراسیون آن نصب شده، مخزن آت در حال آماده سازی است و سیستم الکترومکانیکال آن خریداری شده و تا پیش از اردیبهشت ماه سال آینده وارد مدار بهره برداری خواهد شد.

وی از تخصیص 7 هزار میلیارد ریال اعتبار برای توسعه شبکه فاضلاب آبادان خبرداد و گفت: استان خوزستان در مجموع 2800 کیلیومتر شبکه فاضلاب دارد که 25 درصد آن در شهرستان آبادان قرار گرفته است. آبادان دارای حدود 780 تا 800 کیلومتر شبکه فاضلاب است، از این مقدار حدود 30 درصد فرسودگی کامل دارد که نیازمند تعویض و اصلاح است.

مدیر آبفا منطقه آبادان، تاکید کرد: اکنون نیازمند 220 کیلومتر شبکه فاضلاب جدید در آبادان هستیم. با پیگیری های نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مقرر شده بر اساس ماده 56 اعتباری بالغ بر 7 هزار میلیارد ریال به شبکه فاضلاب آبادان اختصاص داده شود که این نیز در زمینه طرح اصلاح و بازسازی ایستگاه های پمپاژ و کلکترهای اصلی و شبکه جمع آوری فاضلاب انجام خواهد شد.

وی از تخصیص 100 میلیارد ریال اعتبار برای بخش آب خبرداد و خاطرنشان کرد: برای بازسازی تأسیسات آبرسانی طرح جامع در سال جاری این اعتبار مصوب شده است. تا کنون حدود 20 میلیارد ریال آن تخصیص داده شده و در زمینه بازسازی مولول های دوم این تصفیه خانه در حال اجراست. امیدواریم با جذب کامل اعتبارات در سال مالی 99 مولول دوم به بهره برداری برسانیم.

مهرانفر به کیفیت آب در آبادان اشاره کرد و بیان داشت: 90 درصد کیفیت آب این شهرستان از شبکه آبرسانی غدیر تامین می شود. روزانه 130 الی 135 هزار مترمکعب از طرح آب غدیر برداشت می کنیم و در خصوص مسائل بهداشتی هیچ گونه گزارشی به ما ارائه نشده است.

وی ادامه داد: آب شیرین کن اروندکنار با پیشرفت فیزیکی 99 درصد تا پایان بهمن ماه و یا اوایل اسفند ماه سال جاری به بهره برداری می رسد و ظرفیت آن 4 هزار متر مکعب در شبانه روز خواهد بود.این نیز اتفاق بسیار خوب و میمونی است که در شهر اروندکنار رخ می دهد.

مدیر آبفا منطقه آبادان، گفت: همچنین دو دستگاه آب شیرین کن با ظرفیت 8 هزار و 15 هزار در حال مناقصه شدن است که سرمایه گذار بازدید را انجام داده، مکان مشخص شده و قطعا تا ماه آینده عملیات اجرایی را هم آغاز می کند. تمام تلاش ما این است تا این پرروژه را پیش از زمان بحرانی به بهره برداری برسانیم.

وی از آمادگی آبفا آبادان برای مقابله با آب گرفتگی خبرداد و تاکید کرد: 8 ایستگاه پمپاژ داریم که از مرداد ماه امسال 6 ایستگاه را کاملا بازسازی و اورهال کردیم و 2 ایستگاه دیگر نیز در حال انجام است تا بتوانیم بارندگی های اخیر را بدون مشکل پشت سر بگذاریم.

مهرانفر با بیان اینکه شبکه فاضلاب برای دفع فاضلاب خانگی است نه دفع آب های سطحی، عنوان کرد: تنها 25 در صد از حجم آب های سطحی را می توانیم از طریق شبکه فاضلاب دفع کنیم و نیاز است همکاران ما در شهرداری ایستگاه های پمپاژ خود را فعال و جوی های رو باز را لایروبی کنند تا مشکلی در بارندگی اخیر برای شهروندان رخ ندهد.

وی به قطعی مکرر آب در سطح شهرستان آبادان اشاره کرد و اذعان داشت: ما در مسکن مهر شبکه های آب در حال ساماندهی هستند و این نیز باعث قطعی موقت در برخی مناطق شده است.

مدیر آبفا منطقه آبادان، از وجود بیش از 12 هزار انشعاب غیر مجاز در حوزه شهری و روستایی این شهرستان خبرداد و گفت: پیگیر مجاز کردن انشعابات غیر مجاز هستیم. ضمن آنکه هر کسی که در این زمینه به این اداره مراجعه کند تا پایان بهمن ماه به مناسبت ایام الله دهه مبارک فجر جرائم بخشیده می شود و هزینه های اضافه اخذ نخواهد شد.

وی تصریح کرد: چنانچه افراد برای مجاز کردن انشعابات غیر مجاز تا پایان بهمن ماه به این اداره مراجعه نکنند هم جرائم شامل بخشودگی نمی شوند و هم باید انشعاب جمع آوری شود.

مهرانفر به آّب شیرین کن سیار اشاره کرد و گفت: یک دستگاه آب شیرین کن سیار داریم که در زمان های بحرانی از آن استفاده می کنیم.

وی یکی از چالش ها و علت پس زدگی فاضلاب را سرقت درب منهول های فاضلاب عنوان کرد و ابراز داشت: یکی از مهمترین عوامل پس زدگی فاضلاب در شهرستان آبادان سرقت درب های منهول است که باید این مسئله هم فرهنگ سازی شود و از طریق مراجع قضایی پیگیری ویژه ای صورت گیرد. روزانه با بیش از 25 مورد سرقت درب مهول موجه هستیم و هزینه هر درب حدود 15 میلیون ریال است.

مدیر آبفا منطقه آبادان، با اشاره به اصلاح شبکه فاضلاب در آبادان، گفت: با توجه به اینکه هزینه اصلاح هر کیلومتر شبکه فاضلاب در حدود 25 میلیارد ریال برآورد شده تا کنون توانستیم در شهرستان آبادان نقاط بحرانی مانند لین 4 احمد آباد، منازل شرکتی پانصدی ها، کوی کارگر به متراژ 21 کیلومتر اصلاح کنیم. برای دیگر مناطق بحرانی سطح شهرستان این عملیات را از طریق اعتبارات داخلی ادامه خواهیم داد.

وی به اصلاح و توسعه شبکه فاضلاب لین 4 احمدآباد اشاره کرد و ادامه داد: حدود 100 متر عملیات لوله گذاری در منطقه لین 4 مقابل بازار صفا انجام دادیم خوشبختانه مسئله پس زدگی فاضلاب اکنون کاملا حل شده است.

مهرانفر از شناسایی 17 نقطه فاقد شبکه فاضلاب در آبادان خبرداد و خاطرنشان کرد: مناقصه 9 نقطه از این نقاط برگزار و عملیات اجرایی آنها به زودی آغاز خواهد شد. 4 هزار میلیارد ریال اعتبارات این پروژه ها از طریق بانک صادرات و مابقی از طریق بانک های ملت و کشاوری تامین خواهد شد.

وی به لایروبی حوضچه ته نشین تصفیه خانه شهید باوی آبادان اشاره کرد و اذعان داشت: پس از سالیان سال با توجه به اینکه آب غدیر وارد شده توانستیم این حوضچه های پیش ته نشین را با اعتباری بالغ بر 2 میلیارد ریال جهت افزایش کیفیت آب لایروبی کامل کنیم.

مدیر آبفا منطقه آبادان از افزایش 25 درصدی مصرف آب در دروان شیوع بیماری کرونا ویروس خبرداد و تاکید کرد: شهروندان گرانقدر در مصرف آب حتما صرفه جویی کنند و در جهت جلوگیری از آلودگی شبکه انشعابات غیر مجاز را به ما گزارش دهند.

تنظیم:راشین نجارپور
روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب خوزستان
تعداد بازدید : ۱,۱۲۵

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید