چهارشنبه / ۱۹ آذر ۱۳۹۹ / ۰۸:۰۳
سرویس : آب
کد خبر : ۳۸۴۵
گزارشگر : ۴
سرویس آب

بررسی مشکلات آبگرفتگی بندر امام خمینی(ره) با حضور رییس سازمان بازرسی

بررسی مشکلات آبگرفتگی بندر امام خمینی(ره) با حضور رییس سازمان بازرسی
(چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۹) ۰۸:۰۳

مشکلات ناشی از آبگرفتگی شهر بندر امام خمینی(ره) روز سه‌شنبه با حضور حجت‌الاسلام حسن درویشان رییس سازمان بازرسی کل کشور در فرمانداری ماهشهر بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب خوزستان، در این نشست که نماینده مردم ماهشهر و هندیجان در مجلس شورای اسلامی ، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان ، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان و شماری از مدیران اجرایی استان حضور داشتند علل و عوامل موثر در بروز آبگرفتگی اخیر در شهر بندر امام خمینی(ره) مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

حجت الاسلام درویشیان در این نشست با اشاره به مشکلات حاد و اسفبار مناطق مسکونی در حاشیه شهر بندر امام خمینی(ره) گفت:این منازل غیرایمن و بسیار آسیب پذیر که در آبگرفتگی به شدت آسیب دیدند به هیچ وجه در شان و کرامت انسان و نظام جمهوری اسلامی ایران نیست.

وی مشکلات اساسی خوزستان را در سه بخش آب و فاضلاب ، اشتغال و فقر بیان و از اینکه این استان با این همه ظرفیت ها ، امکانات ، پتروشیمی ها و ۲۲ میلیارد متر مکعب آب سدهای استان همچنان با این مشکلات حاد دست و پنجه نرم می‌کند ابراز تاسف کرد.

رییس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به بازدیدهای ۲ روز اخیر از مناطقی در اهواز و شهر بندر امام خمینی(ره) که دچار آبگرفتگی شدند ادامه داد:آن بخش از مشکلاتی که به خوزستان مربوط است باید در استان پیگیری و بخشی که ملی هستند ما پیگیری خواهیم کرد.

وی سهم آلایندگی ، سهم ۲ درصد نفت و تبدیل شهر بندر امام خمینی(ره) به شهرستان را از مسایلی برشمرد که باید به صورت ملی پیگیری و به نتیجه برسد.

حجت‌الاسلام درویشیان بار دیگر بر برخورد با کسانی که به هر دلیل در انجام وظایف خود کوتاهی ، قصور و تقصیراتی در بروز آبگرفتگی داشته‌اند تاکید کرد و افزود: ما از حق و حقوق مردم گذشت نمی‌کنیم ضمن آنکه سه نفر مسوولانی محلی که در بروز آبگرفتگی مقصر بودند از کار برکنار شدند.

وی در ادامه خواستار ارزیابی خسارات، کمک فوری ، بدون عوض و تسیهلات بانکی قرض الحسنه به مردم خسارت دیده ناشی از آبگرفتگی اخیر در شهر بندر امام خمینی(ره) توسط مجموعه نفت ، بنیاد مسکن ، ستاد اجرایی فرمان امام و پتروشیمی‌ها شد.

فرماندار ماهشهر نیز در این نشست گفت: زیرساخت های شهر بندر امام خمینی(ره) متناسب با بارش‌های سنگین نیست و برای رسیدن به نقطه مطلوب به گونه‌ای که مردم دچار مشکل آبگرفتگی نشوند فاصله زیادی داریم.

محسن بیرانوند بیان کرد: در شهر چمران (بخش جراحی) از توابع ماهشهر آبگرفتگی نیز وجود داشت که با پمپ‌های مکنده در مدت ۲۴ساعت آب‌های سطحی ناشی از بارش تخلیه شد ولی در شهر بندر امام خمینی(ره) مشکل آبگرفتگی به دلیل ضعف زیرساخت ها و بارش سیل آسا توانستیم در مدت چند روز با ۴۵۰ اینچ پمپ آب‌ها را به بیرون از شهر هدایت کنیم.

وی گفت:چنانچه دولت اعتبار ویژه و قابل توجهی با تخصیص ۱۰۰درصد برای ایجاد و بهبود زیرساخت‌ها در نظر بگیرد در چند سال معضل آبگرفتگی درشهر بندر امام خمینی(ره) به حداقل خواهد رسید.

فاضل عبیات معاون هماهنگی امورعمرانی استاندار خوزستان نیز در این نشست گفت:ضعف و فقدان زیرساخت های شهر بندر امام خمینی(ره)، هم سطح بودن با دریا و نبود شیب در این منطقه به پیچیدگی آبگرفتگی اضافه کرد ولی باید تکلیف سکونت‌های غیررسمی در شهرهای چمران و بندر امام خمینی(ره) که ساکنان آن اقدام به ساخت و ساز غیرمجاز در مناطق آسیب پذیر و فاقد هرگونه زیرساخت کرده‌اند روشن شود.

در این نشست ۲ عضو شورای اسلامی شهر بندر امام خمینی(ره) نیز گفتند: چندروزی از برکناری شهردار این شهر می گذرد این در حالی است که تلاش شورا در چند روز اخیر برای انتخاب فرد مورد نظر برای تصدی سمت شهردار به دلیل بدهی بالای یکهزار میلیارد ریالی به جایی نرسید.

حبیب آقاجری نماینده ماهشهر و هندیجان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: در سال‌های اخیر اعتبارات خوبی از محل مالیات ارزش افزوده ، ۲ درصد سهم نفت وآلایندگی به منطقه تزریق شده ولی به دلایلی اثرگذاری مناسبی نداشته است.

وی از اینکه واحدهای پتروشیمی مستقر در منطقه که تعداد آنان به ۲۳ مجتمع می‌رسد سهم اندکی در انجام مسوولیت‌های اجتماعی و ایجاد اشتغال هم نداشته اند انتقاد کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان نیز فقدان شبکه جمع آوری آب‌های سطحی و کشش نداشتن شبکه فاضلاب برای خروج بیش از چهارمیلیون متر مکعب آب باران را از دلایل اصلی آبگرفتگی اخیر این شهر بیان کرد.

صادق حقیقی پور گفت: در سال های گذشته بارش ۸۰ میلیمتری در این منطقه مشکلات چندانی را برای ساکنان این شهر به وجود نمی آورد اما شدت بارش در مدت کوتاه زمانی که حدود ۱۱۰ میلمتر بود سبب آبگرفتگی این شهر بویژه مناطق حاشیه‌ای نظیر بلوکی ها و کمپ این شهر شد ضمن آنکه حجم زیادی فاضلاب وارد منازل مردم گردید.

وی گفت:اعتبارات قطره چکانی و تلنبارشدن بدهی گذشته فرصت تکمیل سامانه فاضلاب شهر بندر امام خمینی(ره) را از ما گرفت.

حقیقی پور همچنین خواستار تخصیص اعتبار کلان ملی برای راه اندازی سامانه جمع آوری آب‌های سطحی در شهر بندر امام خمینی(ره) شد چیزی که شهرداری این شهر توان تامین آن را ندارد.

امید شهیدی نیا مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی نیز با بیان اینکه صنایع پتروشیمی نمی‌توانند سهم برجسته و قابل توجهی در ایجاد اشتغال داشته باشند افزود: سرمایه یک میلیون دلاری در پتروشیمی منجر به ایجاد فرصت اشتغال می شود بنابراین باید در صنایع پایین دست به فکر اشتغال بود.

وی آمادگی این سازمان را برای مشارکت در طرح‌های اشتغال زا و زیرساخت‌ها در سربندر ، ماهشهر و شهر چمران (بخش جراحی) در قالب طرح راهبردی توسعه ماهشهر که چند ماه تصویب شد و پیش سهم ما و بخش دولتی برای اجرای پروژه ها مشخص شد اعلام کرد.

شهیدی نیا گفت: آمادگی داریم ۳۰۰ واحد مسکونی برای حاشیه نشینان که با مشکل آبگرفتگی رو به رو شدند در مناطقی که امکانات لازم را داشته باشند بسازیم به شرط آنکه مناطق حاشیه‌ای برچیده، و تغییرکاربری داده شوند.

گفتنی است: شهرهای بندر امام خمینی(ره) ، ماهشهر و اهواز بیشترین خسارت آبگرفتگی ناشی از بارش شدید باران در اوایل هفته گذشته را متحمل شدند.
میزان بارندگی شدید اوایل هفته گذشته در ۲ شهر ماهشهر و بندرامام خمینی(ره) که حدود ۱۵ کیلومتر از هم فاصله دارند ۱۶۷ میلیمتر گزارش شد.
روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب خوزستان
تعداد بازدید : ۱,۳۰۸

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید